ناظر ضد انحصار هلند بار دیگر اپل را ۵ میلیون یورو جریمه کرد که این چهارمین جریمه این شرکت به دلیل عدم اجازه به سازندگان برنامه‌های نرم‌افزاری در هلند برای استفاده از روش‌های پرداخت غیر اپل برای برنامه‌های دوستیابی در اپ‌استور است.

اپل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، اداره مصرف‌کنندگان و بازارها (ACM) از زمانی که این شرکت ضرب‌الاجل ۱۵ ژانویه برای اعمال تغییرات به دستور ناظر را نادیده گرفت، جریمه هفته‌ای ۵ میلیون یورو را برای اپل وضع کرده است.

سیاست‌های پرداخت اپل در فروشگاهش، به‌ویژه الزام توسعه‌دهندگان اپلیکیشن به استفاده انحصاری از سیستم پرداخت اپل با کمیسیون تا ۳۰ درصد، توسط مقامات و قانون‌گذاران ضدانحصار در چندین کشور مورد بررسی قرار گرفته که اخیرا ایالات متحده نیز به آن پیوسته است.

اپل در پست‌هایی در وب‌سایت‌های خود ادعا می‌کند که از دستور ACM در دسامبر پیروی کرده است که نشان می‌دهد از موقعیت غالب بازار سوء استفاده می‌کند و باید تغییر کند.

اما ناظر هلندی تکرار کرد که اپل از این امر پیروی نکرده است و شرایط غیر ضروری و غیر منطقی را برای توسعه‌دهندگان برنامه‌های دوستیابی قرار داده است.

ACM الزامی را مشخص کرده است که توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند از روش‌های پرداخت غیر اپل استفاده کنند باید یک برنامه جدید را برای انجام این کار به اپ‌استور ارسال کرده و سپس مشتریان خود را متقاعد کنند که روش پرداخت را تغییر دهند. در عین حال اپل می‌گوید روش‌های پرداخت غیر اپل خطر امنیتی را به همراه دارد.

برخی می‌گویند، استراتژی اپل این است که اصلاح فروشگاه برنامه خود را تا آنجا که ممکن است به تاخیر بیندازد و حداقل مقدار اصلاحاتی را که مقامات ضد انحصار انجام خواهند داد، مشخص کند.

دی‌مین جرادین، نماینده CAF در این خصوص گفت: «هر سال تاخیر ۲۵ میلیارد دلار دیگر درآمد برای اپل است. اگر بتوانید با این وضع یکی، دو سال دیگر ادامه دهید، چند میلیون خرج وکیل و وکالت نمی‌کنید؟»

اپل در ۱۵ ژانویه اعلام کرد که از تصمیم ناظر هلندی پیروی کرده، اما رگولاتور پاسخ داد که اپل تغییری ایجاد نکرده است و فقط گفته که انجام خواهد داد.

اپل در بیانیه‌ای در سوم فوریه توضیح داده بود که چگونه توسعه‌دهندگان می‌توانند روش‌های پرداخت جایگزین را پیاده‌سازی کنند، اما ACM می‌گوید، این شرکت اطلاعات کافی برای ارزیابی آنچه تغییر کرده را به آنها ارائه نکرده است.

اپل هم گفته است، همچنان قصد دارد برای پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای ۲۷ درصد کمیسیون دریافت کند که این فقط کمی کمتر از ۳۰ درصدی است که اکنون به‌عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

کد خبر 657381

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha